Prioriteiten stellen

21 oktober 2015


Wat vind jij het belangrijkste in het leven? Waar denk je het meest aan? Wat slokt jouw aandacht op? Misschien school, vrienden, hobby's, of misschien weet je het niet. Of misschien weet je niet eens wat een prioriteit is. Benieuwd? Lees dan snel verder!

Wat is een prioriteit?
Eigenlijk heb ik het al een beetje gezegd in de inleiding, het is iets dat bij jou het belangrijkste is, waar jij altijd je tijd en aandacht aan besteed, iets wat bij jou altijd voorrang heeft. Klinkt eigenlijk best leuk toch? Je bent er immers veel mee bezig dus dan moet het wel leuk en interessant zijn. Maar je moet ze kiezen, je prioriteiten, jij bent degene die moet beslissen wat in jouw leven belangrijk is.

De eerste prioriteit.
Ga eens bij jezelf na, waar ben je veel mee bezig? School, vrienden, feesten, kleding, kortom, waarschijnlijk alle dingen waar een tiener zich mee bezig houd. Doe ik ook, ik vind school belangrijk, maar nadenken over wat ik aan doe, doe ik ook veel. Maar eigenlijk hoort mijn eerste prioriteit God te zijn. Hem liefhebben, tijd met Hem doorbrengen, met Hem praten, Hij zou het belangrijkste in mijn leven moeten zijn. En dat is moeilijk, het is niet altijd makkelijk om Hem te verkiezen boven het net online gekomen YouTube filmpje, maar het is het wel waard.

De tweede prioriteit.
De bijbel schrijft ook over een tweede prioriteit, de bijbel zegt dat andere mensen onze tweede prioriteit moeten zijn, klinkt een beetje gek hé? Want wat houd die prioriteit eigenlijk in? Je kan toch niet 24/7 aan dat stomme kind in de klas denken? Nee, je gedachten hoeven niet continu bij diegene te zijn, het zegt eigenlijk, heb uw naaste lief als u zelf. Behandel de mensen zoals jij behandelt zou willen worden. Het is lastig, en misschien geen prioriteit die jij had bedacht, maar het is belangrijk (en veel leuker!) dat we de mensen om ons heen aardig behandelen, dat we niet over ze roddelen of een nare opmerking maken, je zult zien, als jij die prioriteit stelt, en je probeert je gedrag tegenover (bepaalde) mensen te veranderen, zullen ze vanzelf aardiger tegen jou doen, lastig, maar vergeet niet, je kan God altijd vragen om je daarbij te helpen!

Ik vind het ook lastig om mijn prioriteiten te stellen, ik verkies mijn YouTube filmpje weleens boven tijd met God, ik flap er ook wel eens een nare opmerking uit, en het kan niet in een keer goed gaan, ik vraag me af of wij mensen het wel echt helemaal perfect kunnen, maar God wilt heel graag dat we het proberen, dat we ons inzetten voor een relatie met Hem, Hij word al heel gelukkig als het jou lukt om een compliment te geven in plaats van een nare opmerking, want dat betekend dat jij het probeert en dat jij het belangrijk vind en dat je er mee bezig bent, en Hij staat er altijd voor open om jou daarmee te helpen!

Love,
Angela

Een reactie posten

Latest Instagrams

© Inspiregirll. Design by Fearne.