Praten over je geloof

06 september 2015


Praten over je geloof is moeilijk, ik vind het ook lastig om sommige artikelen online te zetten. Je weet niet wat mensen er van vinden, of ze het stom vinden of er heel anders tegenover staan. Maar ik vind het wel heel tof om deze artikelen te schrijven. Want wat ik leuk vind daar schrijf ik over. En praten over je geloof is leuk, maar is ook heel eng.

Over God vertellen hoeft niet eens altijd in woorden. Je kan bijvoorbeeld een kruisje dragen of iets goeds voor iemand doen, iemand een complimentje geven of aardig doen tegen iemand die net onaardig tegen jouw heeft gedaan. Door die dingen laat jij God zien.

Maar dan nu het echte praten. Als iemand vraagt of je gelooft kan dat best een moeilijke vraag zijn. Of nou ja, je weet het antwoord wel maar je weet niet hoe je moet reageren. Misschien vind je het wel heel eng om te antwoorden op andere vragen over het geloof, je raakt gestrest, en zegt misschien wel dingen die je eigenlijk niet had willen zeggen. Mijn tip: probeer rustig te antwoorden en goed naar diegene te luisteren. Je hoeft niet eens lang te antwoorden, door een  luisterend oor te hebben kan je ook al God laten zien, mensen hebben graag uitgebreide aandacht als ze iets kwijt willen of vragen hebben.

Mensen verwachten soms (als ze eenmaal weten dat jij christen bent) dat je alles weet over het geloof, maar als ze iets vragen waarop jij het antwoord niet weet raak dan niet in paniek, het is niet erg als je een antwoord niet weet, het geloof is ingewikkeld en kan je nu eenmaal niet 1 2 3 snappen.

Antwoorden geven kan ook lastig zijn, hier geef ik een aantal tips:

Blijf jezelf.
Probeer niet in moeilijke woorden te antwoorden, maar wees lekker jezelf en antwoord op de manier hoe jij een antwoord op die vraag zou willen horen.

Vraag God om hulp.
Misschien wil je zelf wel initiatief nemen omdat je wilt weten hoe iemand anders in het geloof staat. Vraag God om hulp, vraag of Hij je wilt helpen om de juiste antwoorden te geven en vragen te stellen, ik denk dat als je op Hem vertrouwd dat je gelijk een stuk rustiger bent!

Hamer niet op jouw antwoord.
Misschien ben je ervan overtuigd dat jouw antwoord het beste antwoord is op een vraag van iemand, zegt een ander misschien van ja maar ik sta daar anders in, stel je dan open voor die ander zijn mening en ja, misschien heb je wel gelijk maar leg dat dan rustig uit en misschien begrijpt de ander je dan beter.

Dit waren dan mijn tips! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en ook open staan voor een praatje over het geloof, jij bent niet de enige die dat eng vind hoor :)

X
Angela  


Een reactie posten

Latest Instagrams

© Inspiregirll. Design by Fearne.